På riksgalden.se använder vi kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen för dig och för att samla in statistik. Vi använder också kakor för webbanalys så vi kan förbättra vår webbplats. Mer om kakor (cookies).
Planering inför resolution
Effektiv krishantering kräver omfattande planering och förberedelser. För att upprätthålla en beredskap och kunna hantera en bank eller ett annat institut som hamnar i kris bedriver Riksgälden ett omfattande planeringsarbete.
Planeringen för hur Riksgälden ska hantera en bank eller ett annat institut i kris sker utifrån rättsliga ramar, samt policys och metoder som Riksgälden har tagit fram.
Planeringen följer en process där Riksgälden bedömer om ett krisdrabbat institut bör hanteras genom resolution, hur det i så fall ska gå till och om det kommer kunna göras på ett ordnat sätt. Processen kan delas in i fyra steg, se nedan.
Det är bara om Riksgälden bedömer att konkurs eller likvidation skulle kunna leda till en allvarlig störning i det finansiella systemet som vi planerar för resolution för institutet i fråga.
Planeringsprocess
För utförlig beskrivning av de olika stegen i planeringsprocessen, klicka på plus-tecknen nedan.
Förenklad planering för mindre institut
För institut som Riksgälden bedömer kan hanteras genom konkurs eller likvidation utan betydande inverkan på det finansiella systemet eller ekonomin i stort, krävs mindre omfattande planering. Dels kan vissa moment i planeringen göras mindre detaljerad eller utelämnas helt, dels behöver inte planeringen uppdateras lika ofta.
Möjligheten för Riksgälden att tillämpa förenklad planering baseras på andra regler än de som styr planeringsprocessen för resolution. Den prövning som ska göras enligt reglerna om förenklad planering utgår från en kvantitativ modell med fasta tröskelvärden för när förenklad planering inte får tillämpas. Detta gör att det kan förekomma fall där ett institut – trots att det bedömts kunna hanteras genom konkurs eller likvidation – ändå inte kan bli föremål för förenklad planering.
Riksgäldens prövning för om ett institut kan omfattas av förenklad planering görs på följande sätt:
- Först görs en kvantitativ bedömning baserad på den poängsättning som Finansinspektionen utför som en del av sin tillsyn och som mäter institutens systembetydelse (så kallade O-SII-poäng). Institut med mer än 105 O-SII-poäng kan inte komma i fråga för förenklad planering.
- För institut med mindre än 105 O-SII-poäng görs därefter en kompletterande kvalitativ bedömning. Om denna bedömning visar att institutet kan avvecklas genom konkurs eller likvidation utan betydande inverkan på det finansiella systemet eller ekonomin i stort tillämpas förenklad planering.
Planeringen sammanfattas i resolutionsplaner
Planeringen för alla institut, oavsett om de ska hanteras genom resolution eller genom att försättas i konkurs eller likvidation, sammanfattas i en resolutionsplan för respektive institut. För de institut som Riksgälden planerar att hantera genom resolution uppdateras planerna årligen. Riksgälden fattar som utgångspunkt besluten om dessa planer i december varje år.
För institut som vi bedömer kan avvecklas genom konkurs eller likvidation och som är föremål för förenklad planering är planerna betydligt mindre omfattande och resolutionsplanerna uppdateras och beslutas vart tredje år.
Banker och institut rapporterar in uppgifter
För att Riksgälden ska kunna förbereda för en effektiv krishantering och ta fram resolutionsplaner krävs information från bankerna och instituten. Alla banker och institut som omfattas av regelverket, även de som inte bedöms som systemviktiga, är skyldiga att skicka in den information som Riksgälden behöver för att upprätta resolutionsplanerna.
Information till banker och institut som ska rapportera in uppgifter
Förteckning över berörda banker och institut
Finansinspektionen tillhandahåller en förteckning över de företag som omfattas av lagen (2015:1016) om resolution. Förteckningen omfattar en rad olika företagskategorier. Det är dock endast instituten i listan, det vill säga bankaktiebolag, sparbanker, medlemsbanker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag, som berörs av rapporteringskravet.