Riksgäldens delredovisning av regeringsuppdrag om historiskt avfall

Nyhet 3 oktober 2023

Riksgälden har redovisat den första delen av utredningsuppdraget Finansieringsformer för omhändertagande av det historiska avfallet.

I uppdraget ingår att utreda vilka finansieringsformer som kan vara möjliga och lämpliga för de kostnader som uppkommer för att ta om hand det historiska avfallet.

I uppdraget ingår också att analysera om det historiska avfallet eller delar av det skulle kunna finansieras med kärnavfallsavgifter, det vill säga medel som fonderas enligt lagen (2006:647) om finansiering av kärntekniska restprodukter (finansieringslagen). Vidare ingår att föreslå former för en reglerad finansiering av det historiska avfallet.

Det historiska avfallet, som uppstått innan den 30 juni 1991, består av följande huvudsakliga delar:

  1. Kärntekniskt avfall som definieras som restprodukt (omfattas av finansieringslagen).
  2. Kärntekniskt avfall som inte definieras som restprodukt (omfattas inte av finansieringslagen).
  3. Icke kärntekniskt avfall, IKA (omfattas inte av finansieringslagen).

Riksgälden föreslår följande lösningar för de ovanstående delarna 1–3:

  1. Riksgälden ser i nuläget inget behov av att förändra regelverket avseende den fraktion av det historiska kärntekniska avfallet som redan omfattas av finansieringslagen.
  2. Riksgälden föreslår att definitionen av restprodukt utökas på ett sätt som gör att hela det historiska kärntekniska avfallet definieras som restprodukt och därmed omfattas av finansieringslagens bestämmelser. I Riksgäldens huvudförslag utökas definitionen på ett sätt som gör att även annat kärntekniskt avfall än det historiska som uppkommit – eller i framtiden uppkommer – och som utgör en finansiell risk för staten som sistahandsansvarig täcks in. Riksgälden redovisar även en alternativ lösning som mer specifikt riktar in sig på det historiska kärntekniska avfallet.
  3. Riksgälden bedömer att de faktorer som talar mot att inkludera historiskt IKA i finansieringslagen väger tyngre än de faktorer som talar för. Myndigheten ser dock ett behov av att stärka finansieringen av historiskt IKA i syfte att reducera statens risk. Mot bakgrund av detta lämnar Riksgälden förslag på vissa förändringar av strålskyddslagen. I korthet innebär förslaget att det införs ett krav, alternativt en möjlighet för tillsynsmyndigheten att kräva, att den som är ansvarig för att omhänderta det historiska IKA ställer säkerhet för de kostnader som omhändertagandet medför.

Som helhet bedömer Riksgälden att förslagen leder till att statens finansiella risk som sistahandsansvarig för det historiska avfallet blir lägre än vad som annars varit fallet.

Försättsblad

Bilaga 1. Finansieringsformer för omhändertagande av det historiska avfallet - Del A

Presskontakt

Mats Lilja, pressansvarig

Riksgäldens verksamhet ska präglas av en öppenhet gentemot allmänheten och media. Rätten till insyn i myndigheters verksamhet är en grundsten i den svenska demokratin.

Vår pressfunktion hjälper dig att komma i kontakt med rätt person så att du snabbt och enkelt får svar på dina frågor. Pressfunktionen kan också förse dig med material, besvara övergripande frågor om vår verksamhet och kommande publiceringar.

Mats Lilja, pressansvarig
Presstelefon (bevakas kontorstid): 08-613 47 01, mobil 0721-561 527
E-post: Mats Lilja