På riksgalden.se använder vi kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen för dig och för att samla in statistik. Vi använder också kakor för webbanalys så vi kan förbättra vår webbplats. Mer om kakor (cookies).
Så funkar insättningsgarantin (lättläst)
Du har kommit till en lättläst sida. Här kan du läsa om hur insättningsgarantin fungerar.
Riksgälden ser till att
du kan få tillbaka pengar
om en bank eller ett annat finansiellt institut
inte längre kan betala sina räkningar
och går i konkurs.
Det är ovanligt att en bank går i konkurs.
Men det kan hända.
Riksgälden ansvarar för att det finns ett skydd
för alla som har pengar på ett konto i banken.
Det skyddet kallas insättningsgarantin.
Så här fungerar insättningsgarantin
Svenska banker måste varje år
betala in pengar till Riksgälden.
Pengarna samlas i en fond
som sedan kan användas
om en bank går i konkurs.
Då ser Riksgälden till att alla som hade pengar insatta hos den banken
får tillbaka dem.
Men varje person kan få tillbaka
som mest en miljon femtio tusen kronor.
Det finns alltså en gräns för hur mycket pengar
du kan få tillbaka
om en bank går i konkurs.
Det spelar ingen roll vilken bank
du har dina pengar i.
Alla banker i Sverige omfattas av
antingen den svenska insättningsgarantin
eller insättningsgarantin i det land
där banken har sitt huvudkontor.
Däremot gäller inte insättningsgarantin
för aktier eller fonder med värdepapper i.
Du kan till exempel inte få ersättning
om du har köpt andelar i ett aktiebolag.
Då finns i stället ett annat skydd
som kallas investerarskyddet.
Om du har frågor om insättningsgarantin
eller investerarskyddet
kan du kontakta din bank
eller skicka e-post till
ig@riksgalden.se