Riksgälden är statens bank (lättläst)

Du har kommit till en lättläst sida. Den handlar om att Riksgälden gör stora betalningar möjliga.

Riksgälden är statens bank.
Vi ser till att andra myndigheter kan betala ut pengar
till dem som bor i Sverige.

Vi gör det till exempel möjligt 
för Försäkringskassan
att betala ut barnbidrag och bostadsbidrag.

Vi ser också till att myndigheter kan ta emot pengar.
Vi gör det till exempel möjligt
för Skatteverket
att samla in skatt från alla som bor i Sverige.

Myndigheterna använder banker i Sverige
när de gör sina betalningar.
Riksgälden skriver avtal med de banker som
myndigheterna ska använda.

När myndigheterna har gjort sina inbetalningar
och utbetalningar varje dag
kan det vara plus eller minus på statens konto,
alltså att det är pengar över eller
att det saknas pengar.

Om det finns pengar över
kan Riksgälden sätta in dem på en bank.
Om det saknas pengar
lånar Riksgälden så mycket som behövs.

Tillsammans gör myndigheterna så många som
ett par hundra miljoner betalningar
via statens centralkonto varje år.
Betalningarna motsvarar ett värde på över
åtta tusen miljarder kronor.